C# Öğreniyorum #3



C# öğreniyorum projemizin 3. dersine HOŞ GELDİNİZ. Daha önceki derslerimizden neler işledik onlardan biraz bahsedelim. İlk dersimizde veri tiplerinden bahsetmiştik. Veri tipleri tablosunu buraya bırakıyorum bir daha göz atın önemli :)


İkinci dersimizde ise değişkenleri adlandırmayı öğrendik. Bu dersimizde değişkenlere değer atamayı(operatör) öğreneceğiz. Hadi başlayalım DERS BAŞLADI :)....


Atama İşlemi 

= operatörü

 Genel atama işlemlerinde kullanılır. Eşitliğin sağındaki değer eşitliğin solundaki değişkene atanır.

Örnek 1: 

int x, y=5; // 5 değerini y değişkenine atamak için = operatörü kullanılmıştır. 

x = y + 2; // y değişken değeri ile 2 sayısı toplanarak x değişkenine atamak için = operatörü kullanılmıştır. 

+= operatörü

  •  Eşitliğin sağındaki değerle eşitliğin solundaki değişken değerini toplayıp tekrar eşitliğin solundaki değişkene atar.

Örnek 2

int x=0, y=0, z=0; 

x += 5;//x'e 5 ekle ve x'e eşitle 2.yol x = x + 5 şeklinde de yazılabilir. 

y += 7;//y'ye 7 ekle ve y'ye eşitle 2.yol y = y + 7 şeklinde de yazılabilir. 

z += x;//z'ye x'i ekle ve z'ye eşitle 2.yol z = z + x şeklinde de yazılabilir. 

İşlem sonucu: x=5, y=7, z=5 olur

Not: Bir bir artırma işlemi için x+=1 (veya x=x+1) yerine x++ işlemi kullanılabilir.

Örnek 3

int x=0, y=0,toplam; 

x++;//x'i bir artır.

y++;//y'yi bir artır toplam = x + y;//x ve y'yi toplayarak toplam değişkenine ata. 

İşlem sonucu: x=1, y=1, toplam=2 olur. 

  • ++ değişkenden sonra kullanılırsa önce atama işlemi yapılır sonra artırma yapılır.
int x=0, y=0,toplam; 

x=y++; 

toplam = x + y; önce x y’ye eşitlenir, daha sonra y artırılır. İşlem sonucu: x=0, y=1, toplam=1 olur.


  • ++ değişkenden önce kullanılırsa önce artırım yapılır daha sonra atama işlemi yapılır. 

Örnek 4: 

int x=0, y=0,toplam; 

x=++y; 

toplam = x + y;

önce y artırılır daha sonra x y’ye eşitlenir.

İşlem sonucu: x=1, y=1, toplam=2 olur.


-= operatörü

  •  Eşitliğin sağındaki değeri eşitliğin solundaki değişken değerinden eksilterek tekrar eşitliğin solundaki değişkene atar

Örnek 5:

int x=50, y=50, z=100; 

x -= 5;//x'den 5'i çıkar ve x'e eşitle 2.yol x = x - 5 şeklinde de yazılabilir. 

y -= 7;//y'den 7 yi çıkar ve y'ye eşitle 2.yol y = y - 7 şeklinde de yazılabilir. 

z -= x;//z'den x'i çıkar ve z'ye eşitle 2.yol z = z - x şeklinde de yazılabilir. 

İşlem sonucu: x=45 , y=43 , z=55 olur. 

Not: Bir bir azaltma işlemi için x-=1 (veya x=x-1) yerine x-- işlemi kullanılabilir

Örnek 6: 

int x=20, y=10,fark;

 x--;//x'i bir azalt 

y--;//y'yi bir azalt 

fark = x - y;//x ve y'yi çıkararak fark değişkenine ata. 

İşlem sonucu: x=19 , y=9 , fark=10 olur.

  • -- değişkenden sonra kullanılırsa önce atama işlemi yapılır, sonra azaltma yapılır. 

Örnek 7

int x=10, y=10,fark; 

x=y--; 

fark = x - y; 

önce x y’ye eşitlenir, daha sonra y azalttırılır. İşlem sonucu: x=10, y=9 , fark=1 olur. 

*= operatörü:

  • Eşitliğin sağındaki değerle eşitliğin solundaki değişken değeri çarpılıp tekrar eşitliğin solundaki değişkene atar. 

Örnek 7: 

int x = 2, y = 3, z = 2; x *= 2;//x ile 2'i çarp ve x'e eşitle 2.yol x = x * 2 şeklinde de yazılabilir.

y *= 2;//y ile 2 yi çarp ve y'ye eşitle 2.yol y = y * 2 şeklinde de yazılabilir.

z *= x;//z ile x'i çarp ve z'ye eşitle 2.yol z = z * x şeklinde de yazılabilir. 

İşlem sonucu: x=4 , y=6 , z=8 olur.

/= operatörü

  •  Eşitliğin solundaki değişken değerini eşitliğin sağındaki değere bölerek tekrar eşitliğin solundaki değişkene atar.

 Örnek 8

int x = 4, y = 10, z = 64; 

x /= 2;//x'i 2'ye böl ve x'e eşitle 2.yol x = x / 2 şeklinde de yazılabilir.

y /= 2;//y'yi 2'ye böl ve y'ye eşitle 2.yol y = y / 2 şeklinde de yazılabilir. 

z /= x;//z'yi x'e böl ve z'ye eşitle 2.yol z = z / x şeklinde de yazılabilir. 

İşlem sonucu: x=2, y=5, z=32 olur.


Yorumlar